Nabíjacie káble a zásuvky všetko potrebné o elektrike

Rozmanitosť konektorov a zásuviek pre nabíjanie elektromobilov je obrovský, čo môže byť aj výhodou aj nevýhodou. Práve v tejto sekcii sa naučíte viac. Nižšie vám odprezentujeme najbežnejšie typy konektorov a zásuviek pre nabíjanie elektromobilov v Európe a Amerike.

 

Rýchlosť nabíjania elektromobilu sa líši v závislosti od:

  • typu zásuvky
  • prúdu
  • počtu fáz pri nabíjaní zo striedavého prúdu tzv. AC
  • a typu nabíjačky či už nabíjacieho stĺpika alebo palubnej nabíjačky, ktorá mení striedavý AC prúd na DC prúd tak, aby mohol byť prevedení do DC jednosmerného systému batérii v elektromobiloch

1-fázové 230 V – najpoužívanejšie zásuvky na strane nabíjacieho stĺpika alebo zásuvky na stene:

konektory

Zľava na obrázku:

  • Švajčiarska zásuvka T13, (Typ J)
  • Schuko CEE 7/7 Zásuvka (Typ E+F)
  • Talianska zásuvka UK BS 1363 (Typ H alebo L)
  • CEE 16 modrá 230 V (Campingová zásuvka)
  • CEE 32 modrá 230V (Campingová zásuvka)

3-fázové 400 V – najpoužívanejšie zásuvky na strane nabíjacieho stĺpika alebo zásuvky na stene:

konektory

Zľava na obrázku:

  • Švajčiarska norma pre 400V 10A/16A
  • CEE16, 400V 16A – červený
  • CEE32, 400V 32A – červený
  • CEE63, 400V 63A – červený

Typy konektorov pre nabíjačky a nabíjacie stĺpiky pre elektromobily:

konektory

Zľava na obrázku:

  • EV konektor TYPE 1-AC
  • EV konektor TYPE 2-AC
  • EV konektor TYPE 3-AC
  • CSS AC/DC
  • CHADEMO DC

Popis zásuviek na strane nabíjacieho stĺpika/zásuvky:

230 V 1-fázové a 3-fázové

zásuvky
Schuko-zásuvka (EU-Norma CEE 7/7)
  • Testované a certifikované na 230 V 16 A
  • Kontinuálne by sa mala používať pri zaťažení 13 A, aby sa zabránilo prehriatiu
zásuvky
Švajčiarska zásuvka T13
  • Testované a certifikované na 230 V 13 A
  • Kontinuálne by sa mala používať pri zaťažení 10 A, aby sa zabránilo prehriatiu
  • Zvyčajne zásuvka býva chránená iba 10 A ističom preto je vhodné ubrať nabíjacie napätie na 8-9 A
zásuvky
Ďalšie EU zásuvky (I, UK, atď.)
  • Väčšina z nich sú testované na 13 A niektoré na 16 A
  • Kontinuálne by sa mala používať pri zaťažení 10 A, aby sa zabránilo prehriatiu

400 V Trojfázové zásuvky

zásuvky
CEE16 400 V 16 A, červená
  • Testované a certifikované na 400 V 16 A
  • Kontinuálne je možné používať pri zaťažení 400 V 16 A
  • Odtiaľ je už zaujímavé nabíjať elektromobil
  • Je to jeden z najpredávanejších konektorov na nabíjacích kábloch
zásuvky
CEE32 400 V 32 A, červená
  • Testované a certifikované na 400 V 32 A
  • Kontinuálne je možné používať pri zaťažení 400 V 32 A
  • Odtiaľ je už naozaj zaujímavé nabíjať elektromobil raz tak rýchlo ako pri CEE16
  • Ku nabíjaniu na tejto zásuvke budete potrebovať, buď adaptér z CEE32 na CEE16 alebo špeciálny nabíjací box, ktorý nájdete aj na našej web stránke v sekcii e-shop
  • Tu už je vyšší stupeň bezpečnosti, kedy elektrina začína prúdiť až v momente, keď je kábel riadne pripojený k zásuvkám na oboch stranách, teda aj k nabíjaciemu stĺpiku alebo zásuvke a rovnako aj k elektromobilu
zásuvky
CEE63 400 V 63 A, červená
  • Testované a certifikované na 400 V 63 A
  • Kontinuálne je možné používať pri zaťažení 400 V 63 A
  • Vzhľadom k tomu, že Elektromobily zatiaľ umožňujú nabíjať maximálne 22 kW teda 32 A 400 V používanie tak silnej zásuvky nemá žiadny zmysel.
  • Iba ak nie je na blízku žiadna iná je potrebné použiť adaptér na CEE32
zásuvky
Rozdiel medzi CEE16, CEE32, CEE63 červené
zásuvky
Švajčiarska norma 400 V 10 A/16 A
  • Testované a certifikované na 10/16 A
  • Je to ich šikovné riešenie nakoľko do tej istej zásuvky viete zapojiť aj jednofázovú zásuvku Švajčiarskej normy popísanú vyššie T13
  • Je to veľmi rozšírený druh zásuviek vo Švajčiarsku
zásuvky
EV Nabíjací konektor TYPE 1
  • Jedná sa o typ nabíjacieho konektoru EU štandardu TYPE 1
  • Predchodca TYPE 2
zásuvky
EV Nabíjací konektor TYPE 2 (tzv. Mennekes)
  • Od Marca 2013 je tento typ považovaný za Európsky štandard pre nabíjanie ELEKTROMOBILOV v rámci EU.
  • Pomenovaná je podľa ich vynálezcu firmy Mennekes
  • Zásuvka zodpovedá konektoru CEE32 červená plus obsahuje dva komunikačné káble pre komunikáciu nabíjacieho stĺpika s elektromobilom
zásuvky
EV Nabíjací konektor TYPE 3
  • Jedna sa o podobný konektor ako TYPE 2
  • Spočiatku bolo snahou výrobcov niektorých elektromobilov mať každý svoj konektor
  • Neskôr (od marca 2013) sa v rámci EÚ schválil Európsky štandard, preto konektoru TYPE 3 a TYPE 1 hrozí pravdepodobne úplný zánik
  • V Rámci EU sa už vyskytuje iba mizivé množstvo konektorov TYPU 1 a 3
zásuvky
EV Nabíjací konektor CSS (tzv. COMBO konektor)
  • CSS je súčasťou najmä jednosmerných DC nabíjacích staníc
  • Umožňuje nabíjať z AC aj DC prúdu
  • Výsledkom je, že nabíjacie stanice sú strašne drahé
  • Je na ústupe
zásuvky
EV Nabíjací konektor CHADEMO
  • Nabíjací konektor používaný na nabíjacích staniciach CHADEMO kde sa využíva jednosmerný prúd DC
zásuvky
TESLA SUPERCHARGER
  • Prostredníctvom EV konektora TYPE 2 dokázala TESLA priviesť momentálne najrýchlejšie jednosmerné nabíjania DC priamo do batérie a ukázala tým inžinierom, ktorí navrhli drahé a nezmyselne konektory CSS a CHADEMO, že je úplne v pohode možné jednosmerné nabíjania v kombinácii s AC nabíjaním realizovať prostredníctvom malého jednoduchého lacného konektoru momentálne rýchlosťou až 135 kW.
  • Momentálne ho môžu využívať iba vlastníci elektromobilov Tesla, ale Tesla rokuje z výrobcami elektromobilov o prístupe ostatných Elektromobilov do ich siete nabíjacích staníc, ktorá je najrozšírenejšia na svete z viacej ako 1000 nabíjacími miestami.